Vi är FÖR Kristus!

Rolf Gard
Tankeställare
Jan 6, 2017

Medier med anknytning till kristen tro (inklusive sociala medier) svämmar över av texter kring framförallt två ting i dessa dagar: ”Awakening Eurpoe”, en storsatsning på Friends Arena i Solna där uppemot 20.000 besökare hörde evangelium förkunnas, och den gudstjänst i Lund då katoliker och Lutheraner enas om att lämna stridigheterna i ett närmande till varandra. Bland alla texter, läser man nöjda och glada kommentarer, men också andra som klär sina ord i starkare färger och där ytterligheter talar om ockultism, antikrists ande och till och med satanism.

Jag har förstås inte läst alla inlägg och tänker inte göra det heller. Men jag konstaterar att det både finns ris och ros. Så här skriver Joakim Lundqvist, pastor i Livets Ord: ”Jag möter händelserna på Malmö Arena utifrån samma grundinställning som jag har till dem på Friends. Jag tror varken på kristen cynism eller kristet svärmeri, men vill bära ett perspektiv som är mer präglat av tro och välsignelse, än av skepticism och ifrågasättande”. Du kan läsa hela hans blogginlägg HÄR.

Daniel Alm, föreståndare för Pingst, kommenterar mötet i Lund så här: ”Det är intressant att se två kyrkofamiljer skriva tillsammans och att man också beskriver sin konflikt på det sätt som där sker. I dokumentet finns också fem imperativ, uppmaningar till fortsatt gemensam process man ger varandra. Det var vackert att höra påve Franciskus tala om ”nåden allena” i sin predikan i Lunds domkyrka igår, en tydlig och öppen koppling till Martin Luther och reformationskristendom. Kyrkan har behövt reformeras och kommer att behöva reformeras, personligen tror jag att respekt för varandras gudsfruktan är en framkomlig väg för att kunna nå en fortsatt reformation”.

Rolf Gard
Rolf Gard är pastor och föreståndare för Brunnsparkskyrkan.

Recent Blog Posts