Socialt arbete och mission

Nå ut i samhället

Det sista som är skrivet om Jesus i Matteus evangelium är följande

”…Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Detta bibelställe kallas allmänt för ”missionsbefallningen”. Kristenheten har i alla tider haft en kallelse att sprida glädjebudskapet om att vägen till Gud är öppen via Jesus Kristus och det han har gjort för alla dem som väljer att ta emot honom som sin personlige frälsare. Än idag finns det folkgrupper som inte har tillgång till en bibel på sitt modersmål eller som inte har hört talas som Jesus.

Därför bedrivs det missionsarbeten. Vi är inte nöjda förrän alla har fått chansen att ta emot Jesus.

Brunnsparkskyrkan stödjer många projekt, bland annat följande.

-        Bolivia

-        Sydostasien

-        IBRA

Fyndplatsen Second hand

Vi i Brunnsparkskyrkan vill vara en kyrka för hela livet. Ett av sätten att vara detta sker genom att församlingen sedan 1994 driver en secondhandbutik i samarbete med Erikshjälpen. Vi försöker där gestalta det syfte som uttrycks under fliken Om oss:

”Församlingen finns för att gestalta Guds rike på jorden. Detta syfte uttrycks genom att vi vill vara en kyrka i tiden för hela livet. Detta innebär att oavsett vilken ålder man är i, hur man mår eller vilka resurser man har så ska man hitta en plats där jag både får söka och finna Gud. Vi vill vara en öppen kyrka med hjärta för alla människor”.

Verksamheten på Fyndplatsen är öppen för alla oavsett religion eller tro och drivs i huvudsak ideellt genom ett stort antal volontärer och deltagare placerade hos oss via t.ex. Försäkringskassan, kommunen eller Frivården.

Fyndplatsens uppdrag kan sammanfattas i tre rubriker:

Överskott

Att genom skänkta gåvor generera medel till sociala och humanitära insatser.

Miljö

Att främja och utveckla återbruk av begagnade varor för att på detta sätt bidra till en miljömässigt hållbar utveckling och ett mer effektivt utnyttjande av jordens resurser.

Socialt

Att ge människor som lever i olika former av social eller ekonomisk utsatthet en möjlighet att genom gemenskap, arbetsträning och praktik hitta vägar till personlig utveckling.

Överskottet delas mellan biståndsorganisationen Erikshjälpen och Brunnsparkskyrkans egnas ociala projekt. Det kan t.ex. handla om att i Sverige arbeta för barns rätt till jämlika uppväxtvillkor, att flickor i Väst- och Östafrika inte ska könsstympas, att i Bangladesh arbeta med faddrar, barns skolgång och rent vatten eller att i Moldavien bekämpa barnfattigdom. För närvarande ges extra resurser i spåren av Ukraina-krisen då länderna gränsar med varandra.

Gemensamt för alla våra insatser är ett fokus på barn och deras familjer.

Välkommen att handla och därigenom göra skillnad.
Eller varför inte komma och jobba tillsammans med oss?

Kontakta våra ansvariga Magnus Lindh, 072-442 22 30 eller Birgitta Karlsson, 070-385 72 36 så hjälper de dig att hitta en plats i vår verksamhet.

Nyfiken på mer om oss?
Tack! Ditt meddelande har skickats
Oops! Något gick fel när du fyllde i formuläret