Vårt uppdrag

Grundberättelsen om ditt liv och den kristna tron

Varje människa har/är sin egen berättelse. Alla sådana berättelser hänger samman, med varandra men framförallt med en mycket större berättelse. Denna större berättelse hittar vi i Bibeln.

Skapelsen

“I begynnelsen skapade Gud himmel och jord”

 Vi tror att den stora berättelsen om våra liv börjar med Bibelns skapelseberättelse. Vi tror att Gud ville dig och han skapade dig med höga och vackra syften. Gud skapade människan till sin avbild och Gud såg sedan på allt han hade skapat och han såg att det var mycket gott. Gud ville att Adam och Eva skulle få bo i Edens lustgård som var fullt av ljuvliga träd, växter och djur. Gud lät Adam och Eva fritt vandra och äta i Edens lustgård, han gav dem bara en befallning att de inte skulle äta av trädet med kunskap om gott och ont. Adam och Eva levde nakna och öppna inför varandra.

Syndafallet

”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud”

Ormen var den listigaste av alla markens djur. Ormen ifrågasatte det Gud befallt, att Adam och Eva inte fick äta av trädet med kunskap om gott och ont. Han ifrågasatte Gud och planterade därmed ”ursynden” i människan: att göra uppror mot Gud och avvisa hans hjälp. Ormen fick Eva att tro att Gud höll undan kunskap och dolde något för dem. Eva blev lockad, kanske både av frukten som sådan men ännu mer av den kunskap den kunde bära med sig. Hon gav även åt Adam och han åt också av frukten. Så fort de åt märkte de att de var nakna och tog fikonlöv för att skyla sig. De hörde Gud gå omkring och gömde sig för honom. När Gud kallade på Adam sa han att han gömde sig för han blev rädd – han var ju naken. Gud frågade då hur han fått veta det? Berodde det på att Adam hade ätit av frukten från trädet som jag Gud förbjudit människorna att  äta av?

Så gjorde Adam det vi så ofta gör; han skyllde ifrån sig. Han skyllde på Eva, och Eva på ormen. Gud visade ut Adam och Eva ur trädgården och brottet mellan människa och Gud var nu ett faktum. Nu bröts den innerliga och vackra relationen med Gud.

Jesus Kristus

"Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv"

Men Gud gav inte upp. Han ville inte förlora relationen med människorna. Så Guds svar på människans synd var att sända sin son, Jesus Kristus, som en bro mellan himmel och jord, Gud och människa. Genom Jesus får vi förlåtelse och genom hans renhet möts alla behov av helighet som kan finnas. Jesus blev människa utan att upphöra vara Gud, han är både sann Gud och sann människa. Genom Bibelns historia ser vi att Gud i sin helighet inte kan umgås med synd och orenhet. Därför är Jesu offerdöd på korset av avgörande betydelse för vår gudsrelation. Genom honom har Gud bevisat sin kärlek till oss och genom honom har vi fått en ny chans till ett rätt förhållande till Gud. Jesus dog men uppstod igen, han lever för evigt och genom honom får också vi möjlighet till ett liv i evighet.

Mottagandet och framtiden

“Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, men munnen bekänner man och blir frälst.”

Gud erbjuder försoning och därmed en evig relation med Honom. Men mottagandet är helt frivilligt. Gud har skapat människan med en alldeles egen vilja. Han tvingar sig aldrig på oss, men hans längtan efter oss är stor. Genom Jesus finns möjligheten för oss att ta emot frälsning och ett nytt liv. Vi blir förlåtna och upprättade, förvandlade inifrån och får en ny chans. Med Jesus har du goda framtidsutsikter, för alltid vill han vara din Frälsare. Men hur tar vi då emot Jesus, hur blir man frälst? Rom 10:9-10 säger att 

Nyfiken på mer om oss? 
Tack! Ditt meddelande har skickats
Oops! Något gick fel när du fyllde i formuläret