Vi blev starka tillsammans

Brunnsparkskyrkan bildades 1999 genom en sammanslagning av Pingstkyrkan (Pingst) och Filadelfia (Evangeliska Frikyrkan, EFK). De båda ursprungsförsamlingarna hade ett naturligt samarbete bland både gamla och unga. Samgåendet kom därför att ses som en bekräftelse på en naturlig utveckling. Detta blev även ett uttryck för viljan att genom enhet visa evangeliets kraft. Församlingarna enades också om att bygga en ny kyrka i kvarteret Södermalm, Tranås, vilken stod färdig 2010.

Vårt uppdrag

Brunnsparkskyrkans uppdrag utgår från Bibelns ord.

”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv.” Matteusevangeliet 22:37-39
”Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.” Matteusevangeliet 28:18-20

Syfte

Församlingen finns för att gestalta Guds rike på jorden. Detta syfte uttrycks genom att vi vill vara en kyrka i tiden för hela livet. Detta innebär att oavsett vilken ålder man är i, hur man mår eller vilka resurser man har så ska man hitta en plats där jag både får söka och finna Gud. Vi vill vara en öppen kyrka med hjärta för allamänniskor.

För att se vårt syfte och vår dröm förverkligas strävar vi mot följande mål:

- Ständigt växande gudstjänstfirande församling

- Ständigt växande antal människor som relaterar till församlingens olika smågrupper och gemenskapsformer

- Ständigt växande mognad genom att: ge stöd till våra medlemmar att leva ut det kristna livet i vardagen, låta församlingens målgrupp vara våra medlemmars målgrupp, och särskilt betona församlingens ansvar för barn och ungdomar

Värderingar

Vi vill leva ut församlingens syfte och se en god församlingskultur genom att värdera:

- Andlighet och folklighet

- Tydlighet och generositet

Församlingsliv

Som församling vill vi i alla aktiviteter och i all gemenskap sträva mot den inriktning som beskrivs i detta dokument. Vi vill ge människor, råd och grupper i församlingen stor frihet att tjäna Jesus och uppmuntra människor till att ta initiativ för ett förverkligande av Guds vilja med våra liv.

Avslutning

Det är vår ärliga bön och verkliga längtan att vi i Brunnsparkskyrkan i Tranås ska leva det liv som innebär en öppen kyrka som lever med vår tid för hela livet!