Gudstjänst

BARNVÄLSIGNELSEBEGRAVNINGVIGSELDOPVANLIGA FRÅGOR

Söndagar med oss

Söndagar kl. 10.30 är du alltid välkommen till vår kyrka som ligger vid Brunnsparken och infarten vid Storgatan 12.

Våra gudstjänster kännetecknas av sång och musik, inspirerande undervisning från Bibeln, möjligheter till bön och gemenskap vid fikat. 

Vi har parallella barnaktiviteter för barn i åldrarna 3-12 år under gudstjänsttid.

Se kalender eller programblad för mer information!

Barnvälsignelse

Vi vill efter Jesu förebild bära fram barnen i förbön för att han ska välsigna de små så som han gjorde det på Bibelns tid.

Som förälder/föräldrar är Du välkommen att höra av Dig så ordnar vi barnvälsignelse i ditt hem eller allra helst i kyrkan i samband med en gudstjänst. Vi erbjuder flera tillfällen per termin. Man behöver inte vara medlem i församlingen för att få ha barnvälsignelse i vår kyrka.

Maila till exp@brunnsparkskyrkan.se

Begravning

Begravning i Brunnsparkskyrkan

Vid livets slut är begravningsgudstjänsten en viktig del för anhöriga och vänner att få ta avsked och samtidigt minnas sin närstående. Församlingen har möjlighet att erbjuda officianter (pastor), sångare och musiker, servering och lokaler vid dessa tillfällen. När någon av församlingens medlemmar avlider, tillkännages det vid en gudstjänst, s.k. parentation.

Vigsel

Vi tror att Gud har instiftat äktenskapet för mannen och kvinnans gemensamma liv. Vi tror att äktenskapet är den samlivsform som är välsignad av Gud. Vår församlings pastorer innehar vigselrätt. Om ni önskar gifta er kan ni kontakta oss för samtal, rådgivning och planering.

Dop

Brunnsparkskyrkan erbjuder varje person som kommit till personlig tro på Jesus som sin Frälsare att låta döpa sig. Dopet innebär att man lämnar sitt liv i Guds händer och står upp till ett liv iklädd Kristus själv. Dopet innebär också ett inlemmande i Kristi kropp, församlingen. Välkommen att bli döpt!

Vanliga frågor om Dop

Här kan du hitta svar på frågor du som är Ny undrar över. Tveka inte att kontakt
oss om du undrar över något som du inte hittar svaret på.

Varför ska jag döpas?

1.   För att följa Jesu exempel – Jesus blev själv döpt.

”Vid den tiden kom Jesus från Nasaret i Galileen och blev döpt i Jordan av Johannes”.
Markus evangelium 1:9

2.   Därför att Kristus har uppmanat det. Jesus gav lärjungarna två tydliga uppmaningar som gällde alla; låt alla få höra de goda nyheterna om Kristus och döp dem.

”Jesus sade: Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er.”
Matteus evangelium 28:19-20

3.   Det visar att jag tror på och vill följa Jesus och är ett synligt tecken på tron. Att jag inte bara tror att Gud finns, utan jag vill följa Jesus och gå den väg som han visar.

”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.” Apostlagärningarna 2:38

Vad innebär dopet?

1.    Det illustrerar Jesu död, begravning och uppståndelse.
”…Kristus dog för våra synder…han blev begravd…att han uppstod” 1 Korintierbrevet 15:3-4

”…och begravdes med honom genom dopet. I dopet blev ni också uppväckta med honom genom tron på Guds kraft…” Kolosserbrevet 2:12

2.     Det illustrerar mitt nya liv som Kristen
”Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit”
2 Korintierbrevet 5:17

”Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Romarbrevet 6:4

3.     Dopet gör mig inte kristen – men är en naturlig följd av att jag börjat tro. Det är tron på Jesus gör dig till kristen. Dopet är som en vigselring, det är det yttre tecknet på det beslutet du har gjort i ditt hjärta.

”Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.” Efesierbrevet 2:8-9

Hur går det till?

1.     Det finns en speciell ordning kring hur dopet går till. Om det berättar vi vid de återkommande träffarna ”Nyfiken på dop?” som du kan läsa om här bredvid.

2.     De dop som står beskrivna i Bibeln var genom nedsänkning. Det antyder ex Matteus evangelium 3:16:

”När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet.”

”…och både Filippus och hovmannen steg ner i vattnet och Filippus döpte honom. När de hade stigit upp ur vattnet…”. Apostlagärningarna 8:38-39

Ordet döpa betyder ”att sänka ner under vatten” Dop genom nedsänkning symboliserar bäst begravning och uppståndelse. Romarbrevet 6:1-11

Vem ska bli döpt?

Varje person som tror på Jesus Kristus som sin Frälsare och Herre.

”Den som tror och blir döpt skall bli frälst”
Markus evangelium 16:16

Tron skulle kunna definieras så här: Att inse att vår synd skiljer oss från Gud, men också att det inte går att nå Gud genom goda gärningar och religiösa aktiviteter. Man har istället insett att Jesus betalade priset och tog straffet för vår synd på korset för att försona oss med Gud. Genom att tro på honom och ta emot hans förlåtelse så börjar ett nytt liv på insidan och han förvandlar oss inifrån och ut.

Om du har kommit till den punkten att tro på Jesus som din Frälsare och vill följa honom, då är du redo att bli döpt

När ska jag bli döpt?

Så snart du har börjat tro.
Dopet är en bekräftelse på funnen tro, inte examen på färdig tro. Dopet är inget mål, det är bara början – startskottet på ett nytt spännande liv.

”De som då tog emot hans ord döptes… den dagen!” Apostlagärningarna 2:41

”Då tog Filippus till orda och började utifrån detta skriftställe predika evangeliet om Jesus för honom. När de nu färdades vägen fram, kom de till ett vatten. Och hovmannen sade: Se, här finns vatten. Vad hindrar att jag blir döpt? Han befallde att vagnen skulle stanna och hovmannen steg ner i vattnet och Filippus döpte honom " 
Apostlagärningarna 8:35-38

Det finns ingen anledning till att vänta med det. Om du väntar tills du är ”bra nog”, kommer du aldrig att känna dig färdig för dopet

Vilken typ av dop?

Vi uppfattar Bibelns dop som ett s.k. ”troendedop”.
Vi tror varken på vuxendop eller barndop, utan troendedop. Alla exempel på dop i Bibeln beskriver individers beslut att tro på Jesus och lita på Gud till sin frälsning. Vi i Brunnsparkskyrkan tror att man ska vänta tills man är gammal nog för att själv tro på Jesus och förstå den sanna meningen av dopet innan man blir döpt.

I Bibeln ser vi föräldrar som tar sina barn till Jesus. Han tog dem till sig, bad för dem och sa åt oss att välkomna dem. Men han döpte inte dem och han sa inte åt någon annan att göra det heller. Det är mest bibliskt att vänta tills barnet har gjort ett personligt beslut att tro på Jesus. Dopet följer på tron – inte tvärtom. Dopet är det synliga tecknet på att tron har börjat.

Har man blivit döpt som spädbarn så var det dopet utifrån ens föräldrars tro och övertygelse. När man själv börjar tro på Jesus kan man få bli troendedöpt, utifrån att Bibeln talar om dopet som en bekräftelse på tron.

Vad ska jag ha på mig?

Ha på dig kläder som det kvittar att de blir blöta!
Helst vita, då det är/blir en fysiskt bild på hur Gud renar oss från alla synd. Det finns omklädningsrum tillgängliga och det är bra om du har med dig en handduk. Glöm inte att ha med dig ett ombyte kläder till när du åker hem. Har du inga kläder att bli döpt i så ordnar vi dopkläder i kyrkan.

Nyfiken på mer om oss? 
Tack! Ditt meddelande har skickats
Oops! Något gick fel när du fyllde i formuläret